Communicatie in tijden van crisis.
Communicatie in tijden van crisis.
24 november 2020 

Communicatie in tijden van crisis.

 

Communicatie in tijden van crisis : ‘Over'-communiceren is ONmogelijk.

 

Communicatie in tijden van crisis

Wanneer normale samenwerking onmogelijk is geworden, wordt communicatie nog belangrijker dan voor de crisis.

Communicatie in tijden van crisis is cruciaal.

Crisis = onzekerheid.

Wanneer er onzekerheid heerst, hebben je werknemers nood aan informatie.

Als we terugdenken aan de periode maart-april 2020, dan zullen veel ondernemers toegeven dat ze te weinig gecommuniceerd hebben met hun team.

Veel ondernemingen waren gedwongen gesloten. Hun werknemers zaten thuis.

Zaakvoerders hadden vaak zelf ook weinig inzicht in de situatie.

Ze wisten niet wat hen te wachten stond.

Toch is het noodzakelijk om regelmatig met je team te overleggen. Dit geeft een gevoel van vertrouwen. Je toont bovendien je leiderschap.

Energie en focus kunnen op deze momenten gealigneerd worden.

Van zodra je met personeel werkt, ook buiten deze bijzonder omstandigheden, is regelmatig overleg een grote meerwaarde voor je bedrijf.

Een mooie manier om dit gestructureerd aan te pakken, zie je in onderstaand schema.

Voorbeeld van communicatieritme voor resultaatgerichte samenwerking

 

De overlegmomenten hebben als focuspunt idealiter de doelen die je stelde op een termijn van maximum 90 dagen.

Door deze doelen met je werknemers met je team te bepalen en verder op te volgen, creëer je een grotere betrokkenheid en dus motivatie.

  1. Dagelijkse huddle

Korte, maximum 10 minuten, update.

  • Wat is er nog niet klaar?
  • Wat staat er vandaag op het programma?
  • Wie neemt dit op zich?

Een tijdje terug schreef ik er dit artikel over.

Lukt het niet op de gebruikelijke locatie? Ga dan Online. Er zijn 10-tallen platformen waarmee dit kan.

Blijf steeds communiceren met je team tijdens een crisis. Ga online.

  1. Wekelijkse meeting

Meer gericht op problemen identificeren, prioriteren en oplossen: acties definiëren, communiceren of beslissen wat je gaat communiceren en aan wie, …

Je focust op de te bereiken resultaten.

Deze meetings zijn zo effectief dat we ze binnen het Entrepreneurial Operating System®  de Level 10 Meeting™ zijn gaan noemen. In deze video op Youtube vind je alles over de Level 10 meeting.

  1. Maandelijkse meeting

Bij deze meetings trek je het overleg nog naar een hoger niveau:

  • Waar moeten er strategische keuzes gemaakt worden?
  • Wwaar gaan we zeker mee door?
  • wat moeten we stopzetten
  • Waar liggen de interessante opportuniteiten
  • Hoe pakken we dat aan?
  • …?

 

  1. Kwartaalmeeting

Hoe ver staan we na dit kwartaal met onze doelen, waar moeten we bijsturen, wat was succesvol,…?

 

Door je team met behulp van regelmatig overleg te betrekken bij je toekomstplannen, voelen zij aan dat ze deel uitmaken van die toekomst.

De inzet om dit samen als team te bereiken zal groter zijn. De tevredenheid ook en daardoor zullen je medewerkers minder snel geneigd zijn om elders te gaan werken.

Kortom, de verbondenheid tussen jou en je team zal groter zijn.

 

Het installeren van een wekelijks-, kwartaal- en jaarvergaderitme maken integraal deel uit van het implementatietraject van het Entrepreneurial Operating System®

 

Wat is de volgende stap?

  • Contacteer me om het ideale communicatieritme voor jouw onderneming op te zetten.
  • Ontdek de positieve veranderingen van EOS® voor jouw organisatie tijdens een 20 minuten call
  • Is er iemand in je netwerk voor wie deze info interessant is, stuur dan dit artikel door.

Bedankt!

Sven Saerens

Over de schrijver
EOS implementer - Strategieadviseur en -implementatiebegeleider voor KMO zaakvoerders
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down