De confrontatiematrix is een schematische manier om de basis te leggen voor jouw strategische planning op lange termijn.
Wil je je huidige strategie analyseren of wil je je toekomstige strategie uitwerken?
Dan doe je een SWOT-analyse van je bedrijf.
Als vervolgactie ga je onder andere aan de slag met de confrontatiematrix.
Verschillende aspecten van je onderneming kan je onder het vergrootglas plaatsen:
- op lange termijn plannen
- je marketing uit werken
- je organisatie verder laten groeien… Maar hoe?
- je team dezelfde waarden laten dragen
- je cash-flow onder controle krijgen
- …
Wat is een SWOT-analyse?
SWOT staat voor:
Strenghts: wat zijn jouw voordelen ten opzichte van de concurrentie?
Weaknesses: wat kan er binnen je organisatie/ voor je klant verbeterd worden?
Opportunities: op welke interessante evoluties binnen de markt kan je inspelen?
Treaths: welke externe risico's ten opzichte van je onderneming kan je benoemen?
Sterktes, zwaktes en opportuniteiten, je brengt ze allemaal in kaart.
Bovendien krijg je zicht op mogelijke bedreigingen ten opzichte van je activiteit of onderneming.
Maar hoe breng je dit in kaart?
Stap 1
Eerst bepaal je welk element van je onderneming je wil analyseren?
Dat kan financiën zijn, of je team, interne processen,…
Stap 2
Daarna bekijk je de kansen en bedreigingen (externe analyse) van het project.
Hoe pak je dit aan?
- Maak een opsomming van de kansen en bedreigingen.
- Welke hebben prioriteit?
- Bepaal de top drie.
Stap 3
Bij stap 3 herhaal je de stappen van stap 2, maar focus je op een interne analyse.
Stap 4
Vervolgens gieten we sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in een overzichtelijk schema.
Interne analyse | Externe analyse |
Sterke punten | Kansen |
Uitbreiden van assortiment Concurrentiële prijzen Ruime keuze … | Nieuwe markten aansnijden Inspelen op maatschappelijke evoluties Groeien in afzetmarkt …
|
Zwakke punten | Bedreigingen |
Reputatie moet nog groeien Kapitaal ontbreekt Moeilijk opboksen tegen concurrentie … | Relatie met leveranciers Nieuwe concurrenten Verlies interesse van de klant … |
Stap 5
Tenslotte, ‘last but not least', de confrontatiematrix.
Voor het invullen van een confrontatiematrix werk je volgens het SMART principe:
- Specifieke doelen
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden
Sterkte 1 | Sterkte 2 | Sterkte … | Zwakte 1 | Zwakte 2 | Zwakte … | |
Kans 1 | Offensief: uitbuiten van kansen | Ombuigen: verbeteren, veranderen | ||||
Kans 2 | ||||||
Bedreiging 1 | Defensief: tegen aanvallen verdedigen | Overleving: crisismanagement, voorbereiden | ||||
Bedreiging 2 | ||||||
Met de implementatie van het Entrepreneurial Operating System begeleid ik zaakvoeders van KMO's/MBK's en hun managementteams om de strategische visie om te zetten in dagelijkse actie voor alle medewerkers, zodat ze krijgen wat ze steeds verwacht hebben van hun onderneming.
Wat is de volgende stap?
- Contacteer me om met een SWOT-confrontatiematrix traject strategischee bijsturingen te bepalen tijdens deze turbulente tijden.
- Ontdek de positieve veranderingen van EOS® voor jouw organisatie tijdens een 20 minuten call
- Is er iemand in je netwerk voor wie deze info interessant is, stuur dan dit artikel door.
Bedankt!