Download Gratis het E-book "11 strategiën voor bedrijfsgroei"
E-book 11 strategiën voor bedrijfsgroeiDownload Nu!

Page content

article content

Doelstellingen bepalen en implementeren

Doelstellingen bepalen en implementeren

Hoe ga je van een ideeën-chaos naar een duidelijk en doelmatig implementeerbaar actieplan ?

Via Linkedin kreeg ik volgende EHBO vraag. EHBO = eerste hulp bij ondernemen.

“Het afgelopen jaar (2019) was voor mijn bedrijf actief in grafisch ontwerp een zeer bewogen jaar, zelfs explosief in positieve zin. Daardoor ben ik een beetje grip verloren over mijn doelen. Alles was een beetje een rommeltje: dan eens doel Y behaald, erna eens doel D … zonder concrete aanpak waardoor het ontbrak aan structuur in 2019.

Hier komt de vraag: Hoe maak je een goed, haalbaar en gestructureerd doelenplan voor 2020 ? Op dit moment is dat mijn grootste struikelblok.”

Dit is ongetwijfeld een problematiek die veel ondernemers herkennen.

Hoe maak je een goed, haalbaar en gestructureerd doelenplan

1. Bepaal je lange termijn doel :

Waar wil je binnen 3-5 jaar staan met je bedrijf ?

Vb. ik heb mijn 1 mans zaak opgeschaald naar een grafisch bureau dat werkt voor gerenommeerde klanten die regelmatig nieuwe opdrachten gunnen. De omzet bedraagt … de winst bedraagt … Dat behaal ik met x eigen werknemers en y freelancers.

Je kan dit vergelijken met de spreekwoordelijke bergtop die je wil bereiken. Je doelen op lange termijn implementeren is te vergelijken met het bepalen welke bergtop te beklimmen.

  • Hoe ga je aan die tocht beginnen ?
  • Welke voorbereidingen zijn nodig ?
  • Zijn er bijzondere acties nodig ?
  • Heb ik training nodig

Denk hierbij aan alle aspecten van je onderneming, want je kan de klantgerichte processen zo veel laten groeien als je wil, maar als je backoffice processen achter blijven, krijg je al heel gauw groeipijnen. Groeipijnen zorgen altijd voor een rem op de ontwikkeling!

  • Marketing
  • Verkoop
  • Productie en logistiek
  • Klantenzorg
  • Financiën
  • IT
  • HR
  • Commerciële partnerships
  • Competentie beheer : ontwikkeling van de ondernemer én de medewerkers

Inventariseer ALLE ideeën die in je opkomen. Schrijf ze op. Maak geen evaluatie over haalbaarheid, etc, dat komt in de volgende stap.

2. Quick Prio’s bepalen (gemakkelijk/moeilijk te realiseren (budget, uren, opleidingen, nood aan medewerkers…) , lage/hoge opbrengst (gevolg op omzet/winst)

  • gemakkelijk/laag : uitvoeren als je tijd hebt
  • Moeilijk/laag : misschien beter niet of geen tijd en middelen aan spenderen.
  • Gemakkelijk/hoog : vaak 1 action quick wins. Die plan je in je agenda en realiseer je volgens planning.
  • Moeilijk/hoog  : vaak situeren deze acties zich nog op niveau van doelen. Hierdoor zijn waarschijnlijk meerdere acties/projecten nodig. Dit vereist een meer projectmatige aanpak. Elk project start met een eerste actie. Plan die in en implementeer volgens planning.

3. Hoe inplannen ?

De meeste mensen overschatten wat ze op korte termijn kunnen doen, maar onderschatten wat ze op de lange termijn kunnen.

In elke organisatie, klein of groot, is de capaciteit om “iets” te veranderen beperkt. Je komt steeds bij dezelfde mensen uit om te implementeren. Hoe kleiner het bedrijf, hoe meer dit speelt, natuurlijk.

Allicht is het de moeite waard om de quick prio verder te verfijnen, zeker voor het kwadrant moeilijk/hoog. Voor deze punten maak je best een kosten/baten analyse.

De kosten gaan altijd voor de baten uit, dus begin met een inschatting van de kosten.

Welk budget heb ik nodig ? Wanneer heb ik het nodig ?  Gebruik de copafilt techniek. Met deze structuur kan je stap voor stap de inschatting maken welke kosten er op je af komen als je deze actie wil implementeren.

Herhaal dit nu met de baten. Welke opbrengsten kan je verwachten ? Wanneer komen die binnen ?

Zet dit nu in een cashflowplanning maand per maand over 24-36 maanden (zo lang als nodig)…

Herhaal dit voor elk punt van het kwadrant moeilijk/hoog en dan komen de meest waardevolle punten vanzelf bovendrijven.

 

Met welke initiatief ga je starten ? duh … als je dat nu nog niet doorhebt 😉

 

Probeer 2-4 van deze grote/moeilijk realiseerbare projecten per jaar te doen.

De anderen zet je op een “later/misschien” lijst. Zo zijn ze niet weg! Als 1 van de prio projecten klaar is, heb je meteen een lijst waarop je volgende initiatief staat te wachten.

Hoe start je dan aan dat eerste project?

Gewoon, met de eerste actie. De wet van Newton zegt immers : Een lichaam in rust wil in rust blijven, een lichaam in beweging wil in beweging blijven.

Wat is het eerste dat je gaat doen ? vb. het maken van een content kalender. Daar heb je ideeën voor nodig ? Hoe kom je aan die ideeën ? Je kan vb. een potlooduurtje houden. Dan ga je 20min tot een uur zitten met een wit blad en een potlood, geen internet, geen radio, geen afleiding …. Je schrijft alle ideeën die in je opkomen op. Stel nu : je hebt geen wit blad en/of potlood. Dan wordt de eerste actie … juist, naar de winkel gaan en dat gaan kopen. Op dit microniveau ga je plannen.

Nadenken over het implementeren van concrete acties doe je aan de hand van een potlooduurtje.Plan die eerste actie in in je agenda, of als je merkt dat die eerste actie minder dan 2-5 minuten in beslag neemt, doe ze onmiddellijk. (wet van newton 😉)

Doe ze op het moment dat je ze plande !

Doe wekelijks een review van je lopende acties en bepaal steeds opnieuw de eerstvolgende actie die je moet doen voor elk initiatief.

 

OK, maar wat doen we met de andere ideeën uit de andere kwadranten.

Hoog resultaat, lage inspanning. Gezien de lage inspanning voor de realisatie is het misschien overkill om een gedetailleerde kosten-baten analyse te maken.

Dat gaat misschien langer duren dan de implementatie zelf. En we willen deze oefening wel efficiënt houden, toch?

Die lage inspanning kan evenwel toch ook bestaan uit meerdere acties. Vb. bestickering van een auto. Je moet een ontwerp laten maken, dat laten drukken en laten aanbrengen. Voor elke stap dien je een leverancier te zoeken, offertes te vergelijken en een bestelling te plaatsen.

Je voelt hem ongetwijfeld opnieuw al komen: wat is de eerste actie ? Bepaal deze. Plan deze. Doe deze! (de 3de wet van Newton, baby!)

Van deze actielijst plan je er best 2-4 per maand in. (het is een richtlijn, dus meer is ok, minder niet, want dan valt je groeiActieplan leidt tot succes-initiatief stil! – yup, ook hier speelt Newton mee ☹)

De acties die je niet start, zet je opnieuw op een later/misschien lijst.

Neem opnieuw wekelijks een moment om de stand van zaken te bekijken en opnieuw de eerstvolgende actie te bepalen van je lopende initiatieven.

Actie klaar ?

Top! Geniet van de realisatie. Doe iets leuk voor jezelf en je team. Dat motiveert en stimuleert om die volgende actie ook snel te realiseren! Neem de volgende actie van de later/misschien lijst en herbegin de implementatie cyclus.

Comment Section

0 reacties op “Doelstellingen bepalen en implementeren

Plaats een reactie


*


Sven
Strategieadviseur en -implementatiebegeleider voor KMO zaakvoerders