arrow_drop_up arrow_drop_down

Een partnership met een concurrent? - Eerste Hulp Bij Ondernemen.

Ondernemers zitten vaak alleen in hun kantoor. Ze missen een klankbord.

Daarom probeer ik via ‘ Eerste hulp bij ondernemen’ een antwoord te vinden voor hun vragen en problemen.

 

Zo kreeg ik onlangs volgende vraag:

‘Wat doe ik als een concurrent hetzelfde product verkoopt als ik en samen met mij dit product wil aankopen?’. Met andere woorden: ga ik een partnership aan met een concurrent?

 

Hier is natuurlijk geen passe-partout antwoord op.

Er moet rekening gehouden worden met allerlei factoren.

 

Welke sterktes zou dit partnership inhouden?

Bijvoorbeeld: door grotere hoeveelheden af te nemen, kan je een korting negotiëren bij de leverancier.

 

Welke zwaktes zijn er aan dit partnership verbonden?

Bijvoorbeeld: welke garanties heb je dat je concurrent niet aan de haal gaat met jouw klanten?

 

Welke opportuniteiten creëer je door deze samenwerking?

Bijvoorbeeld: je concurrent verkoopt ook complementaire producten. Kan jij die  aanbieden aan jouw klanten via hem?

 

Ontstaan er externe bedreigingen door deze samenwerking?

Bijvoorbeeld: naar jullie voorbeeld kunnen andere concurrenten ook gaan samenwerken. Op die manier wordt er een grotere koopkracht ontwikkeld .

 

 

Vooraleer een partnership aan te gaan, moet je dus zeker nadenken over alle voor- en nadelen en bijkomende opportuniteiten.

Bovenstaande voorbeelden dekken de lading niet, maar ze brengen je al in de richting van structureel nadenken over je partnership-plannen.

 

Heb je zelf ook nog een vraag die je graag behandeld ziet in deze rubriek. Stuur ze naar ehbo@svensaerens .be

Cookies: