Download Gratis het E-book "11 strategiën voor bedrijfsgroei"
E-book 11 strategiën voor bedrijfsgroeiDownload Nu!

Page content

article content

Expert moet expertenrol mogen opnemen van de zaakvoerder

“Moet ik mijn expert Tina nu buiten gooien of een andere rol aanbieden?”

Dat vroeg Marijke recent tijdens een Mastermind sessie waar we allebei aan deelnamen?

Marijke heeft een juridisch adviesbureau dat particuliere en bedrijfsdossiers behandelt. Ze stelt 7 mensen tewerk. Zelf is ze meewerkend partner-vennoot.

Tina is sinds 3 maanden verantwoordelijk voor de sectie particuliere zaken. Tina moet deze sectie trekken. Maar Marijke vindt niet dat het loopt zoals ze vooropgesteld had. Als zaakvoerder moet ze zelf aan de sectie blijven trekken en nieuwe klanten zoeken, maar dat is nu Tina haar verantwoordelijkheid.

En als er dan een nieuwe klant gevonden wordt, dan wil die toch dat zaakvoerder Marijke zelf het dossier behandelt.

Dat paste misschien in de opstartjaren van het bureau, maar dat wil ze vandaag niet meer. Ze heeft haar tijd, energie en focus nodig om op grotere bedrijfsdossiers te werken.

Bovendien moet ze ook aan de ontwikkeling van haar eigen zaak kunnen werken, want ze heeft ambitie om tegen 2020 naar een kantoor met minstens 10 adviseurs uit te groeien. Zo wordt het kantoor een potentiële partner voor grotere bedrijven. Die vinden het minder risicovol hun belangen door een groter kantoor te laten behartigen. Bovendien kan in een grotere structuur elke adviseur een specialisatie uitbouwen in een bepaald domein.

Binnenkort is er een grote evaluatie voorzien. Resultaten schijnen er niet te komen, maar tegelijk is Tina een erg waardevolle medewerkster. Ze is immers een echte expert in haar vakgebied. Marijke wil haar dan ook niet kwijt. De sectieleider van de afdeling bedrijven gaat zelfs regelmatig bij Tina advies vragen.

Hiermee beantwoordde ze zelf haar het eerste stuk van haar vraag.

Is er een alternatief?

Ja, zeker op termijn als het kantoor kan groeien. Want dan zullen nieuwe medewerkers gepast opgevangen moeten worden. Tina kan dan een rol opnemen als mentor om zo niet alleen haar expertise in te zetten rechtstreeks voor de klanten, maar ook om haar collega’s diensten op een hoger niveau te laten leveren.

Maar wat op korte termijn? Vandaag zijn er nog geen 10 collega’s…

Er zijn 3 dingen belangrijk voor een medewerker om tot een resultaat te komen: willen, kunnen en doen.

  1. Wil Tina een sectie leiden en uitbouwen?

Ja, dat wil ze. Tijdens een recente informele evaluatie heeft ze dit bevestigd.

  1. Kan Tina een sectie leiden en uitbouwen?

Hier rijzen enkele vragen.

  • Beschikt ze over de juiste vaardigheden? Ja.
  • Beschikt ze over de juiste attitude? Waarschijnlijk wel.
  • Krijgt ze genoeg ruimte om zich te ontplooien? Vooral bij deze vraag werd het gesprek interessant.

Een andere Mastermind deelnemer is klant bij het bureau van Marijke.

Hij vroeg “Wie heeft de intake van mijn dossier gedaan? En wie zat erbij, maar had eigenlijk geen bijdrage omdat jij haar de wind uit de zeilen nam?”

Onmiddellijk begon het Marijke te dagen.

Ondernemersvaardigheid : zorg dat je experten zich kunnen tonen als expert

Zij saboteert mogelijk zelf de kansen van Tina. Bij nieuwe zaken vindt ze het immers belangrijk als zaakvoerder aanwezig te zijn. En dan neemt ze de leiding in het gesprek.

Het gevolg is dat haar waardevolle medewerker zich niet kan tonen aan de klant als de expert die ze werkelijk is. De klant krijgt de perceptie dat ze een hulpje is, een junior die alles nog moet leren. En die klant wil dan natuurlijk dat Marijke zelf het dossier ter harte neemt.

  1. Is Tina de sectie aan het leiden en uitbouwen?

De vaststelling is van niet.

Een mogelijke oorzaak kan zijn dat Marijke onbewust, maar met de beste bedoelingen,Tina gewoon niet genoeg ruimte geeft om in de ogen van de klanten de expert te kunnen zijn die ze is.

Natuurlijk zijn er ook andere mogelijke oorzaken…

Mijn advies: Laat je experten écht expert zijn.

  1. Doe niet als Marijke, maar laat als zaakvoerder je experten de ruimte om die expertenrol waar te maken. Zet een stapje achteruit zodra je klant en je expert aan elkaar zijn voorgesteld.
  2. Verzeker je klant dat hun vraag in de best mogelijke handen is.
  3. Stel de klant gerust dat jij als zaakvoerder zelf op de hoogte gehouden wordt door de expert. Illustreer dit door na een ontmoeting tussen de klant en je expert even te polsen bij je klant of alles naar wens is verlopen en vb. de gemaakte afspraken over de volgende stappen te valideren.

 

Wat zou jij nog extra doen? Laat hieronder jouw reactie achter …

Heb jij een “Eerste Hulp Bij Ondernemen” – vraag ?

Ben je zaakvoerder? Heb je in jouw bedrijf gelijkaardige situaties? Of word je geconfronteerd met andere obstakels die de groei van je bedrijf afremmen?

Stuur je vraag en contactgegevens naar ehbo@svensaerens.be of het contactformulier.

Contact

Comment Section

0 reacties op “Expert moet expertenrol mogen opnemen van de zaakvoerder

Plaats een reactie


*