Download Gratis het E-book "11 strategiën voor bedrijfsgroei"
E-book 11 strategiën voor bedrijfsgroeiDownload Nu!

Page content

article content

Is de communicatie slecht in dit bedrijf? Waarom weet ik daar niets van?

Je zal gauw merken dat je medewerkers vaak angstig of terughoudend zullen zijn, wanneer je veranderingen wil implementeren binnen je onderneming.

Slechte communicatie kan de doodsteek betekenen voor jouw plannen.

 

 

Van waar komt die angst voor verandering?

Als we 100 000 jaar terug gaan in de tijd, zien we dat de mens toen in een veel gevaarlijkere omgeving woonde dan vandaag. Elke verandering in hun omgeving, kon hun fataal worden. Deze aversie ten opzichte van verandering, zit er nog steeds in bij de mens. Gelukkig niet even sterk bij iedereen.

De zelfstarters.

Ongeveer 10% van je team, de zelfstarters,  zal open staan voor veranderingen (bijvoorbeeld de introductie van een nieuw software pakket). Deze mensen gaan vaak al wat research doen op eigen houtje (wat houdt het in? Demo downloaden,…).

 

De ‘1 bewijs’ medewerkers.

Een tweede groep, de ‘1 bewijs personen’,  van ongeveer 40% heeft een ‘proof of concept’ nodig. Zij zien graag eerst wat de verandering zoal teweeg brengt of een eerste succes (bijvoorbeeld door een aanpassing in de verkoop techniek zien we al van bij de eerste klanten een verhoging van de verkoop). Als jij als bedrijfsleider communiceert over dit succes, zal deze groep overtuigd zijn dat de verandering positief is.

Na 2 communicatiemomenten (over de verandering zelf en eventuele eerste successen) heb je reeds 50% van je team overtuigd.

 

De ‘multi bewijs’ medewerkers.

Door regelmatige communicatie zal je de andere 50% overtuigen. 40% van deze groep heeft meerdere communicatiemomenten nodig omdat zij bijvoorbeeld bedenkingen zullen aanvoeren in de stijl van: meegedeeld succes was in een andere omgeving dan de onze. Werkt het ook voor ons? Zal het wel binnen onze bedrijfscultuur passen. Dit zijn de ‘multi bewijs personen’.

En zo zitten we al aan 90%! 😉

 

De dwarsliggers.

De overige 10% is helaas moeilijk te overtuigen: mensen die fin de carrière zijn en het nut van grote veranderingen persoonlijk niet meer zien of de dwarsliggers, mensen die gewoon vanuit hun karakter verandering aversief zijn.

Deze dwarsliggers kunnen je implementatie gaan dwarsbomen:

  • Formele leiders, die naar collega’s niet of negatief communiceren over de verandering (als bedrijfsleider zal je moeten ingrijpen)
  • Informele leiders zitten niet in de hiërarchie, maar zijn erg populair en zullen tijdens pauzes hun populariteit gebruiken om de verandering in een negatief daglicht te stellen. Maak deze mensen mee verantwoordelijk voor je project door hen te laten meedenken in werkgroepen.

 

Mijn naam is Sven Saerens.

Ik ben een ervaren ondernemer en business developper. Als coach en mentor voor ondernemers verbeter ik met veel passie bedrijfsprocessen en prestaties van organisaties en hun zaakvoerders.

Via een op maat gemaakt Mentoring-traject coach en begeleid ik zaakvoerders van KMO’s naar beter ondernemen met betere resultaten : meer omzet, winst, vrije tijd, tevredener klanten, gemotiveerder personeel, …

Vragen over bovenstaande blog? Interesse om meer te weten te komen over mijn manier van werken? Laat het me weten op ehbo@svensaerens .be

 

Comment Section

0 reacties op “Is de communicatie slecht in dit bedrijf? Waarom weet ik daar niets van?

Plaats een reactie


*