Op zoek naar de 'zelf' in jezelf aan de hand van je kernwaarden.
arrow_drop_up arrow_drop_down
Op zoek naar de 'zelf' in jezelf aan de hand van je kernwaarden.
29 september 2020 

Op zoek naar de 'zelf' in jezelf aan de hand van je kernwaarden.

Op zoek naar de ‘zelf' in jezelf aan de hand van je kernwaarden.

Heb jij de oefening gemaakt toen je startte als ondernemer: wat is de identiteit van mijn bedrijf? Het product dat je zal verkopen of de dienst die je zal verlenen, vertellen je klant nog niet waar jouw bedrijfscultuur voor staat.

Het is niet te laat! De waarden van je onderneming kunnen op elk moment (her)ontdekt worden.

 

Kernwaarden kan je niet bepalen, die moet je ontdekken.

Kernwaarden zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar je bedrijf voor staat.

Met je kernwaarden maak je duidelijk waarom je bepaalde dingen doet en hoe je ze aanpakt.

Van hieruit kan strategie gemakkelijk bepaald worden. Wanneer je personeel ook achter deze kernwaarden staat, worden heel wat conflicten vermeden.

Mensen zitten in de juiste rol, weten wat van hen verwacht wordt en hoe dingen aangepakt worden.

Een moeilijke oefening om later heel wat problemen te vermijden dus.

 

Je kernwaarden zijn geen goedkope marketingslogans. Het betekent op zoek gaan naar je identiteit.

Voorbeelden genoeg!

Duurzaam, flexibel, klantgericht, betrouwbaar, kwalitatief, innovatief, enthousiast, creatief,…

Overleg met je team. Waar kunnen jullie samen achter staan? Laat ook ideeën van je werknemers komen. Hoe willen zij de waarden in de praktijk omzetten. Ze zullen enthousiast zijn om hun eigen voorstellen uit te voeren.

Aanwervingen? Haal je waarden erbij.

Functioneringsgesprekken? Idem!

 

De kernwaarden moeten een weerspiegeling van het gedrag van het bedrijf zijn.

Zeg niet dat “duurzaam” en “flexibel” waarden zijn als je klanten 3 weken op een interventie laat wachten en met een vervuilende diesel rondrijdt.

Goed gekozen kernwaarden zullen je richting geven bij het maken van beslissingen en je team motiveren om ervoor te gaan.

Het werkt en dat heb ik al meer dan eens ondervonden.

Het bepalen van de kernwaarden komt aan bod tijdens de visie 2-daagse in het implementatietraject van het KMO-besturingssysteem.

Wat is de volgende stap ?

Wil je samen aan de slag gaan om de waarden van jouw onderneming te ontdekken ? Contacteer me.

Ontdek de positieve veranderingen van KMO-Besturingssysteem voor jouw organisatie tijdens een 20 minuten call

Is er iemand in je netwerk voor wie deze info interessant is, stuur dan dit artikel door.

Bedankt!

Sven Saerens

 

Over de schrijver
EOS implementer - Strategieadviseur en -implementatiebegeleider voor KMO zaakvoerders
Reactie plaatsen

Cookies: