Download Gratis het E-book "11 strategiën voor bedrijfsgroei"
E-book 11 strategiën voor bedrijfsgroeiDownload Nu!

Page content

article content

Verkeerde aanwerving, en nu ? – Eerste Hulp Bij Ondernemen

Verkeerde aanwerving, en nu ?

Hoi, volgende vraag werd mij gesteld via ehbo@svensaerens.be

Stel je hebt een klein bedrijf.

Je hebt iemand aangeworven.

Bij de aanwerving was dat de perfecte kandidaat.

Na enkele weken of enkele maanden Kom je tot de vaststelling : “Dit gaat niet werken!”

Bekijk de video of lees de transcriptie verder onder de video.

 

 

Wat doe je dan?

Kan je in een klein bedrijf iets anders doen dan afscheid nemen?

Ik deel graag  3 tips met je om zo’n situaties te vermijden.

 

Ten eerste : voorkomen is beter dan genezen.

Er is momenteel voor heel wat beroepen schaarste op de arbeidsmarkt.

Heel wat ondernemers zijn eigenlijk geneigd om de eerste de beste kandidaat die zich aanbiedt voor een functie te aanvaarden.

Stop daarmee.

Dat is verkeerd.

Zoek beter een beetje langer tot je iemand gevonden hebt die echt bij je past.

Het probleem is ook dat kandidaten zich op het moment van de sollicitatie zich op hun best tonen, ze komen zich verkopen.

Dus waar het best kan doen is een 2de opinie vragen. Door een onafhankelijk iemand.

Indien je een gespecialiseerde dienstverlener zoekt voor zo’n tweede opinie dan kan ik je met veel plezier iemand aanbevelen uit mijn netwerk.

 

Tip nummer 2.

Laat die nieuwe medewerker niet te snel alleen. Als ondernemen werk je hard, bijzonder hard, en heb je natuurlijk ook neiging om eens die medewerker is aangeworven je te wijden aan andere taken. Maar, stel in de plaats van die medewerker als je die te snel alleen laat.

Nieuwe medewerkers die willen wel veel, want ze zijn nieuw, ze zijn gemotiveerd, maar ze kunnen daarom nog niet alles. Dus misschien hebben ze hulp nodig, misschien hebben ze coaching nodig.

En naar wie kijken ze dan ? Naar jou! Naar de ondernemer.

Ook ervaren medewerkers blijven aandacht nodig hebben.

Dus stel jezelf eens de vraag :

  • Hoe vaak ga ik in overleg met mijn medewerker?
  • Hoe vaak heb ik werkoverleg ?
  • Hoe vaak heb ik functioneringsgesprekken ?
  • Hoe vaak geef ik schouderklopjes en al dat soort zaken.

Delegeren is echt niet de taak over het muurtje gooien en er niet meer achter vragen.

Tip nummer drie!

De medewerker die kan meer, en meer aan,  dan je denkt.

Die mensen beschikken over meer competenties dan degene die jij in kaart gebracht hebt op het moment van de aanwerving.

Dus, leer je medewerker, je nieuwe medewerker, leer die echt kennen.

Ga na wat dat die in zijn privéleven naast het professionele leven nog doet.

Misschien is die medewerker social media manager van een vereniging, misschien heeft die andere hobby’s of activiteiten waarbij dat die bepaalde vaardigheden zal gebruiken die ook van pas kunnen komen in jouw onderneming.

Op die manier kan je die nieuwe medewerker betrokken maken bij andere initiatieven.

Bijvoorbeeld : iemand die social media management doet voor een vereniging, die kan ook het social media gebeuren verzorgen van jouw bedrijf.

Een betrokken medewerker is een tevreden medewerker. En een tevreden medewerker is een gemotiveerde medewerker!

Vond je dit inspirerend?

Laat me gerust weten druk hieronder op de like-button. Vond je het niet leuk, druk dan twee keer op de like button 😉

Heb je zelf ook een Eerste Hulp Bij Ondernemers vraag dan zie ik die heel graag komen via ehbo@svensaerens.be

 

Comment Section

0 reacties op “Verkeerde aanwerving, en nu ? – Eerste Hulp Bij Ondernemen

Plaats een reactie


*