Zelfsturende teams dankzij het KMO-besturingssysteem.
arrow_drop_up arrow_drop_down
Zelfsturende teams dankzij het KMO-besturingssysteem.
28 oktober 2020 

Zelfsturende teams dankzij het KMO-besturingssysteem.

Zelfsturende teams dankzij het KMO-Besturingssysteem

Waarom teams niet meer zelfsturend werken, vraag je je af?

Onderstaande 5 motieven zijn mogelijke verklaringen.

 

1. Mensen weten niet precies genoeg wat ze moeten en mogen doen.

Met andere woorden: de verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk.

Ze werden in de eerste plaats niet bepaald en ook niet gedeeld met iedereen.

Door het gebrek aan afgebakende verantwoordelijkheden zijn er taken die dubbel gebeuren.

Evenzeer zijn er blinde vlekken binnen de organisatie.

Kortom, geen van beide situaties is bevorderlijk voor de efficiëntie van je bedrijf.

Wanneer ik samen met mijn klant het KMO-besturingssysteem implementeer, starten we met het bepalen van het verantwoordelijkhedendiagram.

Op die manier focussen we onmiddellijk op oplossingen voor de huidige organisatieproblemen.

 

2. Medewerkers hebben geen persoonlijk getal of objectief.

Een persoonlijk getal? Is iemand dan een nummer? Neen!

Dit getal laat aan de medewerker toe zelf in te schatten of zijn/haar bijdrage voor die dag/week in lijn is met de algemene doelstellingen van de onderneming.

Ik geef een voorbeeld:

Je wil aan klantentevredenheid werken binnen je onderneming.

Dan is “2” een mogelijk getal voor je receptionist.

Dit betekent dat de telefoon maximum 2 keer mag overgaan vooraleer er wordt opgenomen.

Hoe bepaal je dat getal?

Uit het dashboard van de onderneming leid je persoonlijke doelstellingen af.

 

3. Je team wordt in staat gesteld om zelf oplossingen te bedenken.

Ik gaf in vorige paragraaf het voorbeeld van de receptionist die het getal “2” als concrete doelstelling kreeg.

Je medewerker merkt op dat het niet lukt om deze doelstelling te halen.

Binnen een zelfsturend team krijgt deze persoon de kans om zelf een oplossing te bedenken en te implementeren.

Uiteraard moet dit passen binnen vooraf bepaalde grenzen.

Valt de oplossing buiten wat vooraf werd afgesproken, dan consulteert deze persoon zijn/haar leidinggevende.

Deze leidinggevende kan akkoord geven indien dit binnen zijn/haar bepaalde grenzen valt.

Indien niet, neemt hij/zij dit probleem mee voor overleg naar de wekelijkse 10/10 meeting.

De 10/10 meeting is het belangrijkste onderdeel van de voortstuwingscomponent van het KMO-besturingssysteem.

 

4. Er is geen standaard proces om middelen en vertrouwen ter beschikking te stellen van je team.

Medewerkers die zelf aan de slag kunnen gaan met problemen oplossen, hebben hiervoor tijd en budget nodig.

Eventueel moeten ze ook over een mandaat beschikken dat hen in staat stelt om zelf te gaan delegeren.

Ook om dienstverleners buiten het bedrijf te raadplegen, is een mandaat nodig.

In een zelfsturende organisatie is het proces van middelen en vertrouwen ter beschikking te stellen een kritisch proces.

Aan de hand van de 3traps procesdocumentatietool beschrijven we deze kritische processen bij de implementatie van het KMO-besturingssysteem.

 

5. Er is geen visie.

De meeste organisaties weten waar hun prioriteiten liggen om hun doel te bereiken.

De medewerkers weten echter vaak niet wat er precies van hen wordt verwacht om dit hoger doel te bereiken.

Met andere woorden: de visie werd niet concreet uitgewerkt en gedeeld met het personeel.

Ze doen dan ook vaak dingen die hier niet toe bijdragen.

 

Lange termijn doelen omzetten in operationele praktijk?

Alle tijd, focus, energie en acties van alle mensen binnen het team aligneren?

Met de implementatie van het KMO-besturingssysteem is het mogelijk.

 

Wat is jouw volgende stap ?

Wil je brainstormen over hoe je meer zelfsturing in je organisatie kan krijgen?  Contacteer me.

Ontdek de positieve veranderingen van het KMO-Besturingssysteem voor jouw organisatie tijdens een 20 minuten call

Is er iemand in je netwerk voor wie deze info interessant is, stuur dan dit artikel door.

Bedankt!

Sven Saerens

Over de schrijver
EOS implementer - Strategieadviseur en -implementatiebegeleider voor KMO zaakvoerders
Reactie plaatsen

Cookies: